همه کودکان دندان‌های شیری دارند و حدوداً ۶۰ درصد آنها پوسیدگی دندان را تجربه می‌کنند. آیا این دیدگاه که دندان‌های شیری موقتی ‌هستند و در مقایسه با دندان‌های دائمی از اهمیت چندانی برخوردار نیستند، درست است؟ خیر. اشتباه است. دندان‌های شیری دائمی نیستند اما بی‌مصرف هم نیستند.! عدم درمان پوسیدگی دندان‌های شیری علاوه بر تأثیر منفی بر روی رشد دهانی کودک، آسیب‌های جدی به همراه دارد. دکتر انوشه جنانی ، متخصص دندانپزشکی کودکان در رشت مفتخر است خدمات مربوط به درمان پوسیدگی دندان کودکان را به بیماران گرامی ارائه می‌دهد.

“بله، درمان پوسیدگی دندان‌ های شیری الزامی است.”

پوسیدگی دندان ۵ برابر بیشتر از آسم، ۴ برابر بیشتر از چاقی و ۲۰ برابر بیشتر از دیابت در کودکان شایع است. پوسیدگی دندان یک حمله اسیدی به مینای دندان است که در بیشتر موارد کرم خوردگی را در پی دارد؛ ایجاد حفره در دندان اصطلاحاً کرم خوردگی نام دارد. درمان حفره‌های ایجاد شده در دندان‌های شیری پر کردن است. این روش درمانی از بدتر شدن و گسترش حفره‌ها جلوگیری می‌کند.

اگر پوسیدگی دندان توسط دندان‌پزشک یا رعایت بهداشت دهان درمان نشود، در دندان‌ها حفره‌های متعدد ایجاد می‌شود. کودکان دارای دندان‌های پوسیده و درمان‌نشده در معرض خطراتی قرار دارند که به طور کلی رشد آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

آیا درمان پوسیدگی دندان باید انجام شود؟

پوسیدگی دندان می‌تواند:

• تغذیه کودک را تحت تأثیر قرار دهد و مانع خوردن غذاهای سالم شود.
  • منجر به بیرون‌زدگی فک بالا (اوربایت) و عدم تراز دندان‌ها شود که برای درمان این مشکلات باید از دستگاه‌های دهانی استفاده کرد.
  • مانع رشد سالم و صاف دندان‌های دائمی ‌شود.
  • صحبت‌کردن را دچار مشکل کرده و تأثیر منفی بر روی اعتمادبه‌نفس داشته باشد.
  • منجر به درد شدید ‌شود که عدم درمان، آن را شدت می‌بخشد.
  • منجر به عفونت ‌شود که دندان‌های مجاور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و حفره‌های بیشتری را در دندان‌ها ایجاد می‌کند.

موقتی بودن دندان‌های شیری به معنای بی‌اهمیت بودن آنها نیست. کودکان دارای دندان پوسیده با مشکلات بهداشت دهان و درمان رو به رو هستند که در بزرگسالی شدت می‌یابند.

علائم پوسیدگی دندان در کودکان

به راحتی می‌توان علائم پوسیدگی و کرم خوردگی دندان در کودکان را تشخیص داد اما تنها یک دندان‌پزشک می‌تواند پوسیدگی دندان‌های کودکان را به طور دقیق بررسی و درمان کند. درصورت مشاهده هر یک از علائم زیر در کودکتان، در اسرع وقت به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا مشکلات دهان و دندان او بطور اساسی درمان شود. علائم شایع پوسیدگی دندان در کودکان عبارتنداز:

• احساس درد هنگام غذاخوردن و مسواک‌زدن.
  • احساس درد در زیر خط لثه که دندان یا نواحی اطراف آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • حساسیت به افزایش دما هنگام مصرف نوشیدنی‌های گرم یا سرد.
  • حفره‌های قابل مشاهده، تغییر رنگ و لکه‌های سیاه بر روی دندان‌ها.
  • بوی بد دهان که با مسواک‌زدن یا شست و شوی مرتب دهان از بین نمی‌رود.

نحوه‌ پیشگیری از پوسیدگی و کرم خوردگی دندان

پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری‌ دوران کودکی در ایالات متحده می‌باشد. اما این بیماری قابل پیشگیری نیز می‌باشد. می‌توان با آموزش رعایت بهداشت روزانه دهان و دندان به کودکان از بروز پوسیدگی و کرم خوردگی دندان‌های شیری جلوگیری کرد. بهداشت روزانه دهان و دندان شامل دو مرتبه مسواک‌زدن در روز و هر بار به مدت دو دقیقه و همچنین استفاده روزانه از نخ دندان می‌شود. همچنین با کنترل میزان مصرف برخی از موادغذایی می‌توان مانع بروز پوسیدگی شد. بهتر است نوشیدنی‌های قندی را از رژیم غذایی حذف و آب را جایگزین آنها کنید. چراکه مصرف آب یکی از قدرتمندترین روش‌های مبارزه با پوسیدگی است.

آیا دندان‌های کودک شما دچار پوسیدگی شده است؟

درصورتی‌که کودک شما دائماً دچار دندان درد یا لثه درد است؛ حتماً به دندان‌پزشک مراجعه کنید. چرا که ممکن است دچار پوسیدگی شدید دندان یا کرم خوردگی باشد که نیاز به درمان دارند. تشخیص پوسیدگی توسط شما غیرممکن است و تنها دندان‌پزشکان ماهر می‌توانند تشخیص و درمان دقیق داشته باشند. کلینیک‌های دندان‌پزشکی می‌توانند ضمن درمان دندان‌های کودکان، اطلاعات و ابزارهای مورد نیاز برای سلامت دهان و دندان را در اختیار خانواده‌ها قرار دهند و سلامت دندان‌های کودکان را تضمین کنند.

حرف آخر

در صورتی که کودک شما جزو کودکانی است که برای رفتن به دندانپزشکی همیشه والدین را دچار دردسر می‌کند و دلیل آن هم ترسشان از دندانپزشکی است که بیشتر از محیط و تجهیزات آنجا ناشی می‌شود. می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر انوشه جنانی ، دندان پزشک مخصوص کودکان ، واقع در رشت ، گلسار ، بلوار سمیه، جنب بیمارستان گلسار، خیابان ۱۴۲، مجتمع پزشکان اکباتان، طبقه ۵، واحد ۲۱ تحت درمان قرار گرفته و با کلی جایزه و اتفاقات هیجان انگیز کودکتان راه عاشق رفتن به دندانپزشکی بکنید و از طریق مشاوره با دکتر جنانی بهترین روش درمانی برای کودکتان انتخاب گردد.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating ۵ / ۵. Vote count: ۱

No votes so far! Be the first to rate this post.