سوال: رنگ دندان کودک من عوض شده است. آیا باید نگران باشم؟

دندان بچه‌ها، یا همان دندان‌های شیری معمولاً سفیدتر از دندان‌های دائمی بزرگسالان هستند؛ چون کلسیم بیشتری دارند. دکتر انوشه جنانی ، متخصص دندانپزشکی کودکان در رشت مفتخر است خدمات مربوط به درمان تغییر رنگ دندان را به بیماران گرامی ارائه می‌دهد. تغییر رنگ دندان کودک علل متعددی می‌تواند داشته باشد:

• مسواک نزدن: اگر دندان‌های شیری بچه‌ها را به طور مرتب مسواک نزنید، باکتری‌ها (پلاک) ممکن است روی دندان تشکیل شود. این پلاک می‌تواند منجر به تغییر رنگ دندان گردد.
  • بعضی از داروها: داروهای اطفال حاوی آهن، مثل ویتامین‌های مکمل، ممکن است باعث نوعی زنگ زدگی دندان شوند. آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین در حاملگی و شیردهی موجب زرد و عوض شدن دندان بچه‌ها می‌شود.
  • آسیب به دندان: سیاه شدن یک دندان می‌تواند ناشی از خونریزی به داخل دندان متعاقب تروما به دندان باشد.
  • مینای دندانی ضعیف: یک مشکل ژنتیکی در شکل‌گیری مینای دندان می‌تواند باعث تغییر رنگ آن شود.
  • فلوراید زیاد: ترکیب همیشگی کنسانتره‌های پودر و مایع شیر خشک بچه با فلوراید باعث تشکیل خطوط سفید روی دندان (فلورز) می‌شود. البته اگر شیر خشک غذای اصلی بچه باشد.
  • بیماری: بعضی از نوزادان به علت زردی فیزیولوژیک نوزادی به علت بیلی‌روبین زیاد در خون دندان سبز یا زرد دارند.

رنگ دندان کودک من عوض شده است. آیا باید نگران باشم؟

اگر تغییر رنگ دندان‌های شیری کودک ناشی از بهداشت دهان و دندان ضعیف باشد، مسواک زدن هر چه بهتر توصیه می‌شود. تا زمان ۳ سالگی که نوزاد بتواند تف انداختن را یاد بگیرد، فقط به اندازه‌ی یک دانه برنج خمیر دندان روی مسواک بگذارید.

به منظور تضمین سلامت دهان کودک، اجازه مصرف بیش از حد آب، آبمیوه و نوشیدنی‌های قندی را به کودکتان نداده و این نوشیدنی‌ها را در شیشه شیر او نریزید تا همیشه بدان‌ها دسترسی داشته باشد. همچنین در یک ظرف با کودکتان غذا نخورید؛ چون باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان منتقل می‌کشد. اگر به فرزندتان پستونک می‌دهید، آن را آغشته به شیر یا شکر نکنید.

درباره‌ی دندان‌های شیری فرزندتان با دندانپزشک خود حرف بزنید. شاید او شما را به یک دندانپزشک متخصص اطفال ارجاع دهد. پس از رسیدگی به هرگونه مشکل پیش رو، ممکن است پیشنهاد دندانپزشک سفید کردن دندان مورد نظر یا تحت نظر گرفتن برای سایر علائم و نشانه‌ها باشد.

حرف آخر

در صورتی که کودک شما جزو کودکانی است که برای رفتن به دندانپزشکی همیشه والدین را دچار دردسر می‌کند و دلیل آن هم ترسشان از دندانپزشکی است که بیشتر از محیط و تجهیزات آنجا ناشی می‌شود. می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر انوشه جنانی ، دندان پزشک مخصوص کودکان ، واقع در رشت ، گلسار ، بلوار سمیه، جنب بیمارستان گلسار، خیابان ۱۴۲، مجتمع پزشکان اکباتان، طبقه ۵، واحد ۲۱ تحت درمان قرار گرفته و با کلی جایزه و اتفاقات هیجان انگیز کودکتان راه عاشق رفتن به دندانپزشکی بکنید و از طریق مشاوره با دکتر جنانی بهترین روش درمانی برای کودکتان انتخاب گردد.